Den globala försäljningen av ekologiska livsmedel passerade 80 miljarder dollar för två år sedan och många europeiska marknader har upplevt en tvåsiffrig procentuell tillväxt

under samma period, enligt IFOAM. Det finns en stor potential för flera produktkategorier att ta ytterligare andelar. Här berättar vi om tre av dem som många spår har möjlighet att ta ytterligare marknadsandelar.

När vi bevakat nyhetsrapporteringen kring den ekologiska livsmedelsmarknaden och tagit del av statistik om marknadens utveckling, kan vi konstatera att det finns en stor potential för ekologiska alternativ att växa inom: veganska alternativ, superfoods och gamla kultursorter.

Veganska alternativ har under de senaste fem åren blivit ett naturligt inslag framför allt i mejeridisken. Den globala försäljningen av växtbaserad mjölk väntas nå 16,3 miljarder dollar nästa år (en ökning med 7,4 miljarder jämfört med 2010) enligt Innova Market Insights. Organic Swedens medlem Oatly har med sitt växande utbud av havrebaserade produkter varit en tongivande aktör inom detta område på den svenska marknaden. En annan en aktör inom den här produktkategorin är finska företaget Gold&Green Foods som är i takt med att lansera Pulled Oats – ett växtbaserat protein baserat på havre, bondbönor och gula ärtor.

Ytterligare ett framgångsrikt varumärke är Texas-baserade Malk Organics som är specialiserade på nötbaserad mjölk samt cold-brewed coffee. År 2014, när företaget grundades, var de ett litet familjeföretag men är idag en spelare att räkna med. Malk Organics produkter finns tillgängliga i över 1500 butiker runt om USA.

Några faktorer som gynnar denna produktkategori är konsumenternas växande oro för klimatet, ökad laktos-intolerans och större hälsomedvetenhet. Faktorer som fått denna kategori att växa från en tidigare smal nisch.

Superfoods är samlingsnamn för livsmedel med höga näringsvärden, som vissa nötter, frön och bär. Analysföretaget Mintels bevakning av livsmedelsmarknaden visar att mat och dryck med termerna superfood, superfruit eller supergrain ökade med 202 procent mellan 2011 och 2015. Ett svenskt företag som tagit tillvara på den här trenden är Organic Swedens nya medlem Herb Hero som säljer ekologiska superfoods. En annan internationell aktör är brittiska Botanic Lab som tillverkar kallpressad juice. I en intervju med Monocle berättar grundaren av Rebekah Hall om hur de lyckades etablera sig i en konkurrensutsatt marknad.

Gamla kulturspannmål eller ancient grains som det kallas på engelska kan betraktas som en del av superfoods. En viktig skillnad enligt SLU är att äldre kulturspannmål ofta har högre proteinhalt och näringsinnehåll. I takt med att surdegstrenden gått från trend till att ha blivit mainstream ser vi också att allt fler bagare börjar baka med gamla vetesorter som emmervete, dinkel och lantvete, för att nämna några, vilket i sin tur kan gynna mindre och nischade jordbruk. Sébastien Boudet, fransk-svensk konditor och grundare av Petite France i Stockholm, har gått i bräschen för just kulturspannmål. På Sébastiens Instagram får man följa med på hans resor genom Sverige när han håller i kurser och föreläsningar om brödbakning samt träffar mjölnare och andra som arbetar med mathantverk.

Två aktörer som har tagit tillvara på den här utvecklingen är ekobonden Adam Arnesson (som för övrigt nyligen var med i brittiska The Guardian)  som tillsammans med Oatly utvecklat och lanserat Gammaldags Hafvredryck – en dryck gjord Solhavre. Solhavre, eller Sol II som den också kallas, är KRAV-märkt samt gödslad med rötrester från en biogasproduktionsanläggning i Örebro. Adams familjs gård, Jannelunds gård, arbetar aktivt med att övergå till kulturspannmål. Läs mer om gården och deras arbete här.

Anton Järild, Organic Sweden