EKOLOGISKT TALARFORUM

Bland våra medlemmar finns några av Sveriges vassaste talare! Här hittar du föreläsare och inspiratörer som kan prata om allt från ekologiska kulturspannmål och biologisk mångfald till konsument- och produkttrender på ekomarknaden.

Hör av dig till charlotte.andre@organicsweden.se för frågor eller bokning av talare!

null
sebastian-boudet-10-7-683x1024

Sébastien Boudet

Sébastien Boudet är kanske mest känd som bagaren som fick Sverige att börja baka med surdeg. Förutom sin passion för bröd, mathantverk och gamla kultursorter är han en förespråkare för ekologi och småskaligt lantbruk. 2008 öppnade han det prisbelönta bageriet Petit France på Kungsholmen. Han driver bloggen Brödpassion och har gett ut en rad bak- och kokböcker. Senast ut är ”Sébastiens franska kokbok”. Sébastien håller kurser och föreläsningar över hela landet för att inspirera kring allt från ekologi till intuitiv bakning.

Ämnen: Surdegsbröd o intuitiv bakning. Hållbart jordbruk o småskalig produktion. Ekologi, ekonomi och godare mat. Fransk mat med svenska råvaror.

@sebastienboudet Brödpassion

Louise-Konig-002-1

Louise König

Louise König, hållbarhetschef på Coop, är en tongivande person i svensk hållbarhetsdebatt. Tack vare sin tidigare erfarenhet som hållbarhets- och inköpschef på IKEA samt hållbarhetskonsult inom flertal verksamheter, har hon byggt upp en gedigen kunskap både om hållbar affärsutveckling och kommunikation kring hållbarhetsfrågor. I sin nuvarande roll arbetar hon för att Coop ska vara branschledande på hållbarhet och underlätta för sina kunder att göra hållbara och ekologiska val i sin vardag.

Ämnen: Hållbar konsumtion o produktion. Hållbar affärsutveckling. Varumärkes/kommunikationspotential med fokus på hållbarhet. Ekologi och hållbart etiskt ledarskap.

@KonigLouise Coop

Adam Arnesson

Adam Arnesson

Adam Arnesson är ekobonde, matentreprenör och planetskötare som brinner för ekologiskt lantbruk. Tillsammans med Oatly lanserade han under 2016 drycken Gammaldags Hafvredryck som snabbt sålde slut i butik. Som ung bonde har han ett unikt perspektiv på eko-Sverige som han gärna delar med sig av via Twitter, sin blogg, i debattartiklar och intervjuer. Som debattör och talare pratar han gärna om sin egen resa, en omställning till ett mer växtbaserat och hållbart lantbruk samt sin hjärtefråga: framtiden för unga lantbrukare.

Ämnen: Ekologiskt lantbruk. Småskaligt mathantverk. Att vara planetskötare. Klimatet ur ekoperspektiv. Entreprenörskap. Innovation och produktutveckling.

@ekobonden Jannelunds Gård

Ceciia Ryegård Ekogala-2017(2)

Cecilia Ryegård

Cecilia Ryegård är redaktör för tidningen Ekoweb som bevakar den ekologiska marknaden i Sverige. Cecilia har över tio års erfarenhet av att dagligen följa ekobranschens utveckling och sammanställer rapporten ”Ekologisk livsmedelsmarknad” som presenteras på Ekologiska Branschdagen varje år. Tack vare Ekowebs kontinuerliga datainsamlingar och analysarbete har Cecilia en unik inblick i hur den ekologiska marknaden utvecklar sig, från bonde till konsument, både i Sverige och internationellt.

Ämnen: Marknadsutveckling. Konsumtionsmönster för ekologiska livsmedel. Ekologiskt jordbruk och råvaruproduktion. Den internationella ekomarknaden.

@EkowebSverigeEkoweb

Maximilian Lundin

Maximillian Lundin

Maximillian Lundin är uppskattad kock, matentreprenör, föreläsare och kokboksförfattare. Han är kanske mest känd som grundaren av The Plant Food That Works, Sveriges första 100 procent ekologiska och veganska snabbmatskedja som vann ”Årets Briljanta Idé” på Fast Food Awards 2017. Utanför restaurangköket undervisar han i medveten och vegansk matlagning på Restaurangakademin och hjälper företag med koncept- och produktutveckling kring hälsosam, plantbaserad och ekologisk mat.

Ämnen: Öka andelen ekologiskt i storköket. Grunderna i vegansk matlagning. Vegansk matlagning frigör kapital för ekologiska produkter i köket.

@MaxGetsOrganic The Plant

Eva Fröman

Eva Fröman

Eva Fröman leder den dagliga verksamheten på Ekomatcentrum – ett kompetenscentrum för ekologisk och klimatsmart mat i storkök och butik. Varje år samlar Ekomatcentrum in statistik från offentlig sektor för att följa hur konsumtionen av ekologisk mat utvecklas i Sverige. Statistiken offentliggörs årligen i en rapport där kommuner och landsting rankas i den så kallade Ekomatsligan och Lilla Ekomatsligan. Eva berättar gärna om hur man med bibehållen ekonomi kan ställa om verksamheten till att bli mer hållbar och ekologisk.

Ämnen: Goda exempel och vinnande koncept i Sverige. Ekomatsedeln. Upphandling. Benchmarking. Kost- och miljöpolicy.

@EkoMatCentrum Ekomatcentrum

johan_ununger

Johan Ununger

Som VD för Saltå Kvarn och ordförande för Organic Sweden är Johan Ununger en av Sveriges starkaste röster i debatten om ekologi och hållbarhet. Han har blivit utnämnd till en av Sveriges 101 miljömäktigaste för sitt stora engagemang och inflytande. Som företagsledare och debattör fokuserar han ofta på vilken roll företag, konsumenter och politiken kan ha i omställningen från ett konventionellt till ett ekologiskt jordbruk. Och han berättar gärna om Saltå Kvarns verktygslåda för en bättre planet.

Ämnen: Ekologisk produktion och konsumtion. Innovation och produktutveckling. Saltå Kvarns verktygslåda.

@saltakvarn saltakvarn

Skolmat Södertälje

Sara Järvfors

Sara Jervfors är kostchef i Södertälje kommun. Med ett brinnande engagemang driver hon på för att hjälpa offentliga kök att höja andelen ekologisk och närproducerad mat. Sara är också drivkraften bakom flera lokala, nationella och internationella projekt. Hon berättar gärna om MatLust, ett projekt som ska stärka en hållbar livsmedelsindustri i Stockholm, eller om URBACT-projektet Diet for a Green Planet, som ger vägledning om hur lokal och hållbar matproduktion kan utvecklas genom förändrade matvanor.

Ämnen: Ekologisk och lokalt producerad mat i offentliga kök. Projekt MatLust. URBACT-projektet Diet for a Green Planet.

@sara_jervfors MatLust

JC-press (1)

Johannes Cullberg

Johannes Cullberg startade Paradiset i maj 2015 som ett alternativ till de stora kedjorna inom dagligvaruhandeln. Att utmana den monopolliknande situationen kräver ett stort mått av mod och nytänkande. Paradisets butiker har vunnit ett flertal priser, bland annat Årets Butikskoncept 2017 och Årets Ekobutik 2016. Johannes berättar gärna om sin resa för att skapa ett modernt uppdaterat kooperativ för ekologisk och hållbart producerad mat. Och om att finansiera verksamheten genom crowdfunding för att göra kunderna till delägare.

Ämnen: Entreprenörskap. Innovation och produktutveckling. Mat och hälsa. Konsumnet- och marknadstrender.

paradiset

Blus-20

Charlotte Bladh André

Charlotte Bladh André är VD för Organic Sweden. Som entreprenör och grundare till Ekorrens Ekologiska berättar hon gärna om sina erfarenheter av att bygga ett ekologiskt varumärke på den svenska marknaden. Charlotte har även i rollen som kommunikationsstrateg hjälpt många andra företag och organisationer med strategier och koncept kring ekologisk mat och dryck. Charlotte föreläser om allt från ekologi till målgruppsanalys, hållbarhetskommunikation och konsument- och marknadstrender.

Ämnen: Ekologi. Kommunikation. Målgruppsanalys. Konsument- och marknadstrender.

@OrganicSweden organicsweden

FreSed_DBJ-7207_PRINT

Daniel Björklund Jonsson

Daniel Björklund Jonsson är trädgårdsmästare och verksamhetsledare för Skillebyholms gård. Sedan han själv utbildade sig till trädgårdsmästare på Skillebyholm har han arbetat på Rosendals trädgårdar, startat och drivit handelsträdgård i Göteborg, utbildat sig till lärare och är nu tillbaka på Skillebyholm som ansvarig för blivande trädgårdsmästare med ekologi och hållbarhet i fokus. Daniel berättar gärna om att allt börjar med jorden – om den mår bra lyckas vi bättre med våra odlingar.

Ämnen: Ekologiskt och biodynamiskt jordbruk. Kompost, beskärning, hållbart odlande. Trädgård och skötsel.

Skillebyholm

Inger Kallander_2-1

Inger Källander

Inger Källander, före detta ekologisk lantbrukare, medgrundare av KRAV och under 15 år ordförande i Ekologiska Lantbrukarna, är en av eko-Sveriges främsta ledargestalter. Inger är även känd som författare till bokserien Osynliga mirakel som ger sina läsare inblick i fantastiska naturfenomen och ekosystemtjänster. Hon har även arbetat med ekologiskt jordbruk i internationella sammanhang där hon skapat allianser med framstående eko-profiler framför allt inom IFOAM Organics International och PGS.

Ämnen: Ekologiskt lantbruk – ideologi, praktik, historia. Biologisk mångfald. Ekosystemtjänster.

osynligamirakel.se

Anders H

Anders Heimer

Anders Heimer är ekorådgivare, landsbygdsutvecklare och projektledare för ekologiskt lantbruk i Sverige och Colombia. Som rådgivare har han fokus på ekologiskt och ekonomiskt hållbara system för trädjordbruk. Anders berättar gärna om hur man kan jobba med direct trade och hur han tillsammans med kaffeodlare i Colombia tog fram ett specialkaffe som såldes till Sverige 2015 och 2016. Anders var också med och tog fram den första ekologiska mjölken i konsumentförpackning på 1980-talet.

Ämnen: Ekologiskt lantbruk och trädgårdsodling. Hållbara odlingssystem. Trädjordbruk.

Anita Falkenek_01

Anita Falkenek

Anita Falkenek är VD för KRAV. Anita har studerat ekotoxikologi vid Uppsala Universitet och arbetat med hållbarhetsfrågor i organisationer som ICA, WWF och Åhléns. Anita berättar gärna om vilka mervärden KRAV-märket bidrar till för lantbruken, företagen, butikerna, restaurangerna och inte minst för deras kunder, liksom om hur KRAV-certifierade produkter och företag kan gagna miljön, svenskt näringsliv, Sveriges självförsörjningsgrad samt svensk export med god lönsamhet i livsmedelskedjans alla led.

Ämnen: KRAV och dess mervärden. Hur KRAV kan bidra till ökad svensk export och självförsörjning.

@KRAVmedia KRAV

Hans Naess

Hans Naess

Hans Næss har arbetat med hållbar matproduktion i närmare 30 år och som egen företagare hängivet producerat allt från lamm och drycker till ciderättika. Hans brinner för att skapa mötesplatser för dialog och erfarenhetsutbyte och har grundat både Gastronomiska Samtal och Kålrotsakademien. Hans berättar gärna om hur vi kan skapa bättre förutsättning för att få fler framgångsrika mindre företag inom matbranschen med devisen ”Bli bra på att vara liten – istället för dålig på att vara stor”.

Ämnen: Hållbar matproduktion. Innovation och produktutveckling. Plattformar för dialog och utbyte av erfarenhet.

@matsamtal

Mikael Robertsson_2

Mikael Robertsson

Mikael Robertsson har sin bakgrund inom Coop där han både drivit livsmedelsbutiker och arbetat centralt i olika ledningsfunktioner med miljö, kvalitet och hållbarhetsfrågor i fokus. Micke har djup förståelse för hela kedjans påverkan när det gäller hållbar försäljning – från inköp till försäljning, etablering och transport. Han kan också dela med sig av kunskap om partnerskap för att få fram nya ekologiska produkter från ekologisk gård till färdig vara i butik.

Ämnen: Detaljhandel. Ekologisk produktion och produkter nationellt och internationellt