I Kina ökar välståndet i rask takt samtidigt som utbildningsnivån stiger snabbt. Ettbarnspolitiken har lett till att familjer lägger stora resurser på sitt barn. Inhemska matskandaler, inte minst den kring mjölkersättning för småbarn, har gjort att matsäkerhet hamnat allt högre upp på dagordningen. Den stora välbärgade medelklassen äter gärna ekologiskt, men vill helst att maten är importerad. Allra helst från norra Europa.

 

Europeisk matkultur står högt i kurs
Den välutbildade och välbeställda medelklassen har ungefär samma ekonomiska köpkraft som europeisk medelklass. Beroende på hur man definierar den, så omfattar den kinesiska medelklassen mellan 100 och 350 miljoner människor som huvudsakligen bor i de tio största städerna. De är nyfikna och de har råd att välja. Europa och europeisk kultur, i synnerhet matkultur, uppfattas som ledande avseende kvalitet och säkerhet. Det finns med andra ord enorma möjligheter för svenska livsmedelsföretag som vill exportera.

Stor efterfrågan på ekologisk barnmat
Fram till för några år sedan fick varje kinesisk familj bara ha ett barn. Och har man bara ett barn, spar man såklart ingen möda för att ge sin ögonsten det allra bästa. Det har lett till tydliga effekter. I köpcentrum är det inte ovanligt att en våning av tre enbart handlar om produkter till barn. Självklart gäller detta även maten. Ekologiska livsmedel avsedda för barn får kosta, i synnerhet om de kommer från norra Europa.

Hälsosam livsstil och näringsrik mat i fokus
Stora delar av det som kallas traditionell kinesisk medicin handlar helt enkelt om goda vanor; att se till att röra på sig och ha koll på hur mycket och vad man äter. Därför är maten väldigt viktig. Hur ren och näringsrik den är diskuteras mycket. Man tar ofta med sig bra mat till vänner och bekanta som mår dåligt. Mjölk uppfattas som mycket nyttigt och finns alltid som presentförpackning. Här har svensk ekologisk mjölk en tydlig möjlighet!

Växande efterfrågan på ekologiskt
Konsumtionen av ekologisk mat växer snabbt i Kina. Det är i första hand i de stora städerna som tillväxten sker. Prognosmakarna verkar överens om en årlig tillväxt på ungefär 15 procent per år, de kommande fem åren. Utifrån detta kan vi konstatera att Kina med en växande medelklass som värderar hälsosamma, naturliga och trovärdiga livsmedel är en marknad med stor potential i synnerhet för svenska ekologiska livsmedelsföretag.

Följande produktkategorier är särskilt efterfrågade:

  • Mjölk och mjölkpulver
  • Kyckling
  • Griskött
  • Barnmat
  • Bär och nötter
  • Hälsokost
  • Öl, cider och sprit

Samarbetspartner på plats – en förutsättning för export
Kina är ett land som på många sätt är väldigt annorlunda jämfört med många länder vi kanske känner på närmare håll. Det är svårt att etablera sig som företag och varumärke utan att ha någon form av partner på plats. Dessbättre finns det ett stort antal potentiella samarbetspartners, allt från Business Sweden, till importföretag som drivs i svensk-kinesisk regi, eller av kineser som exempelvis studerat i Sverige och som återvänt för att främja handel mellan länderna. Flera av dem har specialiserat sig på ekologiskt och hjälper gärna till.

Hong Kong – porten till Asien
Hong Kong beskrivs ofta som porten till övriga länder i Asien. En tredjedel av det som importeras till Hong Kong distribueras vidare till andra asiatiska länder, eftersom landet är en fri marknad med låga eller inga tullar samt erbjuder effektiv logistik för distribution. Relevanta mässor att delta på är bland annat Natural & Organic Products Asia (NOPA) och HOFEX där Business Sweden finns på plats.

Text:

Johan Cejie

Moreganic Sourcing