I slutet av augusti samlades tusentals inköpare och distributörer i Hongkong på mässan Natural & Organic Product Asia (NOPA).

Mässan som är i sin fjärde upplaga har kommit att bli en viktig internationell mötesplats för aktörer som är intresserade av den växande asiatiska marknaden.

Den ekologiska marknaden i Asien har likt sin motsvarighet i Europa växt snabbt i takt med att konsumenters efterfrågan på hälsosam mat och livsstil ökat. Tidigare i år rapporterade Natural Products Global att Kina väntas bli den största importören av ekologiskt under 2018, och enligt US Organic Trade Association kommer den asiatiska marknaden att växa med minst 10% årligen fram till 2020.

KRAV och de internationella motparterna i Australien, Taiwan, Thailand, Grekland, Italien och Storbritannien deltog i NOPA. Förutom certifieringsorgan deltog även återförsäljare, livsmedelsföretag och entreprenörer som under seminarier och föreläsningar delade med sig av sina insikter om konsumenttrender och marknadens utveckling.

Vill du veta mer om den ekologiska marknaden i Asien? Läs NOPAs trendspaning här.