Vårt talarforum

Bland våra medlemmar finns fantastiska föreläsare och inspiratörer med unik kunskap om marknaden för ekologisk mat och dryck.

Våra talare kan prata om allt från export, konsument- och produkttrender till ekologiska kulturspannmål och biologisk mångfald. Vill du veta mer om våra föreläsare och inspiratörer, hör av dig till Charlotte för frågor eller bokning av talare!

Sébastien Boudet

Sébastien är mest känd som bagaren som fick Sverige att börja baka med surdeg. Förutom sin passion för bröd, mathantverk och gamla kultursorter är han en förespråkare för ekologi och småskaligt lantbruk. Han driver bloggen Brödpassion och har gett ut en rad bak- och kokböcker. Sébastien håller kurser och föreläsningar över hela landet för att inspirera kring allt från ekologi till intuitiv bakning.
Ämnen: Surdegsbröd och intuitiv bakning. Mathantverk och småskalig produktion. Ekologi, ekonomi och godare mat. Fransk mat med svenska råvaror.

Cecilia Ryegård

Cecilia Ryegård är redaktör för tidningen Ekoweb som bevakar den ekologiska marknaden i Sverige. Cecilia har över tio års erfarenhet av att dagligen följa ekobranschens utveckling och sammanställer rapporten ”Ekologisk livsmedelsmarknad” som presenteras på Ekologiska Branschdagen varje år. Cecilia har en unik inblick i hur den ekologiska marknaden utvecklar sig, från bonde till konsument, både i Sverige och internationellt.
Ämnen: Marknadsutveckling. Konsumtionsmönster för ekologiska livsmedel. Ekologiskt jordbruk och råvaruproduktion. Den internationella ekomarknaden.

Adam Arnesson

Adam Arnesson är ekobonde, matentreprenör och planetskötare som brinner för ekologiskt lantbruk. Tillsammans med Oatly lanserade han under 2016 drycken Gammaldags Hafvredryck som snabbt sålde slut i butik. Som ung bonde har han ett unikt perspektiv på eko-Sverige som han gärna delar med sig av via Han pratar gärna om sin egen resa, en omställning till ett mer växtbaserat och hållbart lantbruk samt sin hjärtefråga: framtiden för unga lantbrukare.
Ämnen: Ekologiskt lantbruk. Småskaligt mathantverk. Att vara planetskötare. Entreprenörskap, Innovation och produktutveckling.

Eva Fröman

Eva Fröman leder den dagliga verksamheten på EkoMatCentrum – ett kompetenscentrum för ekologisk och klimatsmart mat i storkök och butik. Varje år samlar EkoMatCentrum in statistik från offentlig sektor för att följa hur konsumtionen av ekologisk mat utvecklas i Sverige. Eva berättar gärna om hur man med bibehållen ekonomi kan ställa om verksamheten till att bli mer hållbar och ekologisk.
Ämnen: Goda exempel och vinnande koncept i Sverige. Ekomatsedeln. Upphandling. Benchmarking. Kost- och miljöpolicy.

Sara Jervfors

Sara Jervfors, kostchef i Södertälje kommun, arbetar för att hjälpa offentliga kök att höja andelen ekologisk och närproducerad mat. Sara är också drivkraften bakom flera lokala, nationella och internationella projekt. Hon berättar gärna om MatLust, ett projekt som ska stärka en hållbar livsmedelsindustri i Stockholm, eller om URBACT-projektet Diet for a Green Planet, om lokal och hållbar matproduktion.
Ämnen: Ekologisk och lokalt producerad mat i offentliga kök. Projekt MatLust. URBACT-projektet Diet for a Green Planet.

Maximilian Lundin

Maximillian Lundin är uppskattad kock, matentreprenör, föreläsare och kokboksförfattare. Han är kanske mest känd som grundaren av The Plant Food That Works, Sveriges första 100 procent ekologiska och veganska snabbmatskedja. Utanför restaurangköket undervisar han i medveten och vegansk matlagning på Restaurangakademin och hjälper företag med koncept- och produktutveckling kring hälsosam, plantbaserad och ekologisk mat.
Ämnen: Öka andelen ekologiskt i storköket. Grunderna i vegansk matlagning. Vegansk matlagning frigör kapital för ekologiska produkter i köket.

Inger Källander

Inger Källander, före detta ekologisk lantbrukare, medgrundare av KRAV och under 15 år ordförande i Ekologiska Lantbrukarna, är en av eko-Sveriges främsta ledargestalter. Inger är även författare till bokserien Osynliga mirakel om fantastiska naturfenomen och ekosystemtjänster. Hon har också arbetat med ekologiskt jordbruk i internationella sammanhang där hon skapat allianser med framstående eko-profiler framför allt inom IFOAM Organics International och PGS.
Ämnen: Ekologiskt lantbruk – ideologi, praktik, historia. Biologisk mångfald. Ekosystemtjänster.

Johan Ununger

Johan var VD för Saltå Kvarn i cirka 15 år och är idag ordförande för Organic Sweden. Johan är en av Sveriges starkaste röster i debatten om ekologi och hållbarhet. Han har blivit utnämnd till en av Sveriges 101 miljömäktigaste för sitt engagemang och inflytande. Johan fokuserar ofta på vilken roll företag och konsumenter spelar i omställningen till ett ekologiskt jordbruk. Nuförtiden spenderar han mycket tid i sitt växthus där han utforskar ekologisk odling i praktiken.
Ämnen: Ekologisk produktion och konsumtion. Innovation och produktutveckling. Saltå Kvarns verktygslåda.

Vill du boka en talare?

Hör av dig till oss på info[at]organicsweden.se så återkommer vi inom kort.

Johannes CUllberg

Johannes Cullberg startade Paradiset  2015 som ett alternativ till de stora kedjorna inom dagligvaruhandeln. Att utmana den monopolliknande situationen kräver mod och nytänkande. Paradisets butiker har bland annat vunnit Årets Butikskoncept 2017 och Årets Ekobutik 2016. Johannes berättar gärna om sin resa för att skapa ett modernt uppdaterat kooperativ för ekologisk och hållbart producerad mat. Och om att finansiera verksamheten genom crowdfunding för att göra kunderna till delägare.
Ämnen: Entreprenörskap. Innovation och produktutveckling. Mat och hälsa. Konsumnet- och marknadstrender.

Charlotte Bladh André

Charlotte Bladh André är VD för Organic Sweden. Som entreprenör och grundare till Ekorrens Ekologiska berättar hon gärna om sina erfarenheter av att bygga ett ekologiskt varumärke på den svenska marknaden. Charlotte har även i rollen som kommunikationsstrateg hjälpt många företag och organisationer med strategier och koncept kring ekologisk mat och dryck. Charlotte föreläser om allt från ekologi till målgruppsanalys, hållbarhetskommunikation och konsument- och marknadstrender.
Ämnen: Ekologi. Kommunikation. Målgruppsanalys. Konsument- och marknadstrender.

Daniel Björklund Jonsson

Daniel Björklund Jonsson är trädgårdsmästare och verksamhetsledare för Skillebyholms gård. Sedan han själv utbildade sig till trädgårdsmästare på Skillebyholm har han arbetat på Rosendals trädgårdar, startat och drivit handelsträdgård i Göteborg, utbildat sig till lärare och är nu tillbaka på Skillebyholm som ansvarig för blivande trädgårdsmästare med ekologi och hållbarhet i fokus. Daniel berättar gärna om att allt börjar med jorden – om den mår bra lyckas vi bättre med våra odlingar.
Ämnen: Ekologiskt och biodynamiskt jordbruk. Kompost, beskärning, hållbart odlande. Trädgård och skötsel.

Anita Falkenek

Anita Falkenek är VD för KRAV. Anita har arbetat med hållbarhetsfrågor i organisationer som ICA, WWF och Åhléns. Anita berättar gärna om vilka mervärden KRAV-märket bidrar till för lantbruken, företagen, butikerna, restaurangerna och inte minst för deras kunder, liksom om hur KRAV-certifierade produkter och företag kan gagna miljön, Sveriges självförsörjningsgrad samt svensk export.
Ämnen: KRAV och dess mervärden. Hur KRAV kan bidra till ökad svensk export och självförsörjning.

Anders Heimer

Anders Heimer är ekorådgivare, landsbygdsutvecklare och projektledare för ekologiskt lantbruk i Sverige och Colombia. Som rådgivare har han fokus på ekologiskt och ekonomiskt hållbara system för trädjordbruk. Anders berättar gärna om hur man kan jobba med direct trade och hur han tillsammans med kaffeodlare i Colombia tog fram ett specialkaffe som såldes till Sverige 2015 och 2016. Anders var också med och tog fram den första ekologiska mjölken i konsumentförpackning på 1980-talet.

 

Ämnen: Ekologiskt lantbruk och trädgårdsodling. Hållbara odlingssystem. Trädjordbruk.

Hans Naess

Hans Næss har arbetat med hållbar matproduktion i närmare 30 år och som egen företagare producerat allt från lamm och drycker till ciderättika. Hans brinner för att skapa mötesplatser för dialog och erfarenhetsutbyte och har grundat både Gastronomiska Samtal och Kålrotsakademien. Hans berättar gärna om hur vi kan skapa bättre förutsättning för att få fler framgångsrika mindre företag inom matbranschen.
Ämnen: Hållbar matproduktion. Innovation och produktutveckling. Plattformar för dialog och utbyte av erfarenhet.

Mikael Robertsson

Mikael Robertsson har sin bakgrund inom Coop där han både drivit livsmedelsbutiker och arbetat centralt i olika ledningsfunktioner med miljö, kvalitet och hållbarhetsfrågor i fokus. Micke har djup förståelse för hela kedjans påverkan när det gäller hållbar försäljning – från inköp till försäljning, etablering och transport. Han kan också dela med sig av kunskap om partnerskap för att få fram nya ekologiska produkter från ekologisk gård till färdig vara i butik.
Ämnen: Detaljhandel. Ekologisk produktion och produkter nationellt och internationellt.

Bli medlem

Som medlem i Organic Sweden stödjer du en organisation som driver frågor som är viktiga för alla på ekomarknaden. Läs mer om att bli medlem här.



Vårt syfte
Organic Sweden är plattformen för alla aktörer på ekomarknaden som vill samverka för ökad försäljning och export av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Vi arbetar för att öka kunskapen och engagemanget för ekologisk produktion och konsumtion.



Kontakta oss
E-post: info@organicsweden.se
Telefon: +46 (0)701 88 50 19
Adress: Östermalmsgatan 26A, 114 26 Stockholm

Pg: 72 36 65-6
Org.nr. 802489-3060



Följ oss


Läs mer om hur vi hanterar uppgifter i vår integritetspolicy.
Integritetspolicy
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Integritetspolicy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google